Sorry Boys – historia zespołu, twórczość, koncerty 2023

Instagram @sorryboysmusic

Sorry Boys to wyjątkowy zespół na polskiej scenie muzycznej, który umiejętnie łączy popowe kompozycje z alternatywnymi wpływami. Dzięki charakterystycznemu wokalowi Beli Komoszyńskiej ich art-pop emanuje niezwykłym bogactwem dźwięków, zachowując jednocześnie niezmienną wyrazistość.

Sorry Boys — członkowie, historia zespołu

Zespół Sorry Boys powstał w 2006 roku w Warszawie. Jego założycielami są Tomasz Dąbrowski oraz Piotr Blaka. W tym samym roku dołączyła do nich wokalistka Bela Komoszyńska, za to sporo muzyków przewinęło się przez stanowiska perkusisty i basisty. Zostali Maciej Gołyźniak i Bartek Mielczarek.

Początki tego warszawskiego kwartetu sięgają okresu po Nowej Rockowej Rewolucji, co było widoczne na kompilacji „Minimax” stworzonej przez Piotra Kaczkowskiego. Jednak oficjalnie zaprezentowali się światu dwa lata później, wydając album „Hard Working Classes”. Ich muzyka charakteryzowała się surowymi utworami gitarowymi utrzymanymi w średnich tempach, nawiązując do estetyki dark wave oraz wyrażając mroczne odcienie dream popu z lat 80. i 90. Wokalistka, Bela Komoszyńska, skomentowała debiutancką płytę, mówiąc, że opowiadała ona „o emocjonalnie wyczerpującej pracy wkładanej w budowanie relacji”.

Muzycy angażują się w liczne projekty, także poza głównymi działaniami. Blak to zespół składający się z dwóch utalentowanych artystów: Piotra Blaka, odpowiedzialnego za kompozycje i instrumentację oraz Agaty Jaworskiej, odgrywającej rolę wokalistki. Ich debiutancki singiel „Take Me Home” pojawił się wiosną 2016 roku. Równolegle, w tej samym okresie, mogliśmy usłyszeć dwie piosenki w wykonaniu Agaty Jaworskiej na płycie supergrupy Heart & Soul.

Również Maciej Gołyźniak może pochwalić się szeregiem współprac z takimi muzykami jak Ania Dąbrowska, Paweł Kukiz, Ryszard Rynkowski czy Andrzej Piaseczny. Gołyźniak jest także członkiem zespołu Moniki Brodki, nie wspominając o swoim projekcie instrumentalnym M2.

Sorry Boys to formacja, która swoją muzyką zdobywała uznanie na wielu renomowanych polskich festiwalach, m.in. Open’er, Tauron Nowa Muzyka, Jarocin oraz Spring Break. Występowali także w innych kontekstach, takich jak na przykład występ na pokazie mody Macieja Zienia w 2011 roku. Międzynarodowe uznanie zdobyli, grając na Reeperbahn Festival w Hamburgu jesienią 2015 roku oraz na festiwalu The Great Escape w Brighton w maju 2016 roku.

Zespół często porównywany jest do Florence & The Machine czy Kate Bush.

Sorry Boys — płyty

Brzmienie zespołu uległo istotnej transformacji w krótkim okresie. Już na albumie „Vulcano”, wydanym w 2013 roku, zauważalne jest znaczące wprowadzenie elementów elektronicznych dźwięków, które wniósł młody producent Marek Dziedzic. Bela Komoszyńska tak opowiadała o nowym albumie:

To płyta o archetypach i pięknie gatunku ludzkiego, który tańczy na wulkanie. O sile niszczenia i powstawania na nowo, słodkiej samotności w kosmosie, opuszczonych miastach i zdradzonych kochankach.

Długo oczekiwany album, którego premierę poprzedziły dwa entuzjastycznie przyjęte przez publiczność i krytyków muzycznych single – „The Sun” oraz „Phoenix” – wreszcie ujrzał światło dzienne na początku listopada 2013 roku. Płyta jest dostępna również w wersji winylowej, gdzie okładka została subtelnie zmieniona. Bela Komoszyńska wypowiada się o tym albumie w następujący sposób:

Jest to dzieło skupiające się na archetypach i pięknie ludzkiego doświadczenia, które jak taniec toczy się na tle erupcji wulkanu. Obejmuje w sobie siłę zarówno niszczenia, jak i odradzania się, odzwierciedla słodką samotność w nieskończoności kosmosu, opuszczone miasta oraz porzucone relacje miłosne.

W roku 2016 zespół powrócił z nowym albumem o tytule „Roma”. Wiosną 2017 album został uhonorowany nominacją do nagrody Fryderyka, prestiżowego wyróżnienia polskiego przemysłu fonograficznego, w kategorii Album roku alternatywa.

„Roma”, stworzona w połowie w języku polskim i angielskim, emanuje charakterystycznym dla zespołu bogactwem muzycznych światów i kontekstów.

Czwarty album polskiej grupy alternatywnej został nazwany „Miłość” i został wydany w maju 2019 roku. Warto podkreślić, że wszystkie teksty na tym krążku zostały napisane po raz pierwszy w języku polskim. Na tej płycie możemy cieszyć się nie tylko głosem Komoszyńskiej, ale także gościnnie wystąpiła Kayah, która włączyła się w piosenkę o tytule „Carmen”.

Kolejna płyta „Renesans” nawiązuje do płyt „Roma” i „Miłość”, wyciągając z nich samą esencję ich charakterystycznego stylu, do tej poprzeczki sięgają, a być może i ją przeskakując. To przede wszystkim fascynujący album o głębokiej warstwie lirycznej. Bela Komoszyńska wspaniale obcuje z nietuzinkowymi słowami, jednak w tym przypadku podjęła się zadania wyjątkowego. Stworzyła koncept oparty wokół słowa „Renesans”. W ramach tego konceptu artystka wykreowała swoje alter ego – Starry. Jak sama mówi w teledysku do utworu „Mapa gwiazd”: „mam na imię tak, jak chcesz”, sugerując, że może przyjąć zupełnie inną tożsamość. To zdanie stanowi klucz do pełnego zrozumienia przekazu zawartego na płycie.

Album jest wielowymiarowy, uniwersalny, a zarazem otwarty na różnorodne, osobiste interpretacje. Tytuł „Renesans” może odnosić się do odradzającej się formacji muzycznej oraz rozpoczynającego się nowego rozdziału w ich twórczości. To również metafora odrodzenia po okresie pandemii, który przez ostatnie lata wpłynął na naszą egzystencję, skłaniając do refleksji nad własnym wnętrzem. Ta nazwa może również symbolizować radość życia, podobnie jak to miało miejsce wiele wieków temu, kiedy ludzkość zaczęła patrzeć na świat bardziej pozytywnie po mrocznym okresie średniowiecza.

Teksty piosenek Komoszyńskiej stanowią afirmację życia, skupiając się przede wszystkim na intensywnych emocjach i uczuciach, zwłaszcza miłości, która odgrywa tu istotną rolę. Artystka wprowadza nas w świat głębokich przeżyć, a jej twórczość zachęca do głębszego zrozumienia własnych odczuć. Na dodatek na albumie po raz pierwszy pojawiają się goście, którzy wnoszą swoje wsparcie produkcyjne, muzyczne i tekstowe, co przyczynia się do urozmaicenia brzmienia i treści. To naprawdę wartościowa i inspirująca płyta, pełna emocji i refleksji.

Sorry Boys nagrali płytę upamiętniającą powstanie warszawskie

Zaproszenie do stworzenia płyty z okazji rocznicy wybuchu powstania jest dla każdego artysty doniosłym wydarzeniem. Dla zespołu Sorry Boys album o nazwie „Moje serce w Warszawie”, ma jednak znacznie głębsze i bardziej osobiste znaczenie. Odnajdujemy tu szczególną wartość, ponieważ gitarzysta Piotr Blak jest wnukiem Jan Kluczewskego, znanego jako „Krawczyk” – powstańca oraz żołnierza kompanii „Koszta”.

Przy tworzeniu tego albumu zespół Sorry Boys posłużył się nie tylko poezją takich twórców jak Pablo Neruda czy Zuzanna Ginczanka, lecz także umieścił piosenkę opartą na treści listu, który Jan Kluczewskego napisał do swojej żony (babcia Piotra), kilka dni po wybuchu powstania. To poruszające i osobiste połączenie z przeszłością dodaje płycie niezwykłej głębokości.

W „Moim sercu w Warszawie” Sorry Boys nie tylko oddają hołd bohaterstwu i duchowi Powstania Warszawskiego, ale również budują most pomiędzy przeszłością a teraźniejszością, przekazując nie tylko opowieści historyczne, ale i emocje oraz ducha walczących. To niezwykłe połączenie twórczości artystycznej z osobistą historią przodków czyni ten album nie tylko ważnym muzycznym wydarzeniem, lecz także świadectwem głębokiego oddania i zrozumienia dla dziedzictwa Powstania Warszawskiego.

Z okazji premiery płyty w piątek 21 lipca 2023 roku w parku Wolności przy Muzeum Powstania Warszawskiego odbył się koncert z udziałem Sorry Boys i ich gości.

Sorry Boys — koncerty 2023

  • 13/05 Katowice
  • 3/06 Wieliszew
  • 4/06 Sopot
  • 10/06 Płock
  • 11/06 Szczecin
  • 16/06 Folwark Ruchenka
  • 17/06 Bochnia
  • 8/07 Baranowo
  • 28/07 Rzeszów
  • 30/07 Łódź
  • 5/08 Kraków
  • 10/08 Chorzów
  • 11/08 Olsztyn
  • 13/08 Działdowo
  • 15/08 Kielce
  • 19/08 Mielno
  • 2/09 Opole
  • 8/09 Tarnowskie Góry